یزدفردا: یادداشتی فاش شده توسط لورانس دِ کار به وزیر فرهنگ فرانسه، زنگ خطری را در مورد وضعیت مهم‌ترین گالری هنری پاریس به صدا درآورده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از گاردین، مدیر موزه لوور در یادداشتی که فاش شده گفته است، بازدید از لوور را تجربه‌ای منفی است، زیرا انبوه گردشگران، مشکلات ساختمان و پذیرایی‌های نامرغوب به پربازدیدترین موزه جهان آسیب وارد کرده‌اند. سندی که توسط لورانس د کار برای راشیدا داتی، وزیر فرهنگ فرانسه، نوشته شده بود و اخیرا در رسانه‌ها درز پیدا کرد، زنگ خطر را در مورد وضعیت موزه پاریس به صدا درآورد. موزه لوور که برای پذیرایی از حدود ۴ میلیون بازدید کننده سالانه طراحی شده بود، سال گذشته بیش از دو برابر این تعداد بازدید دریافت کرد. ۷۰ درصد از بازدید کننده‌های موزه، ۸.۷ میلیون نفر، گردشگرانی بودند که برای بازدید از مشهورترین موزه دنیا به پاریس سفر کرده بودند.

دِ کار اولین خانمی است که سرپرستی این گالری را برعهده گرفته است و در یادداشت خود نسبت به وضعیت این موزه بسیارصریح بود. «بازدید از لوور یک مصیبت فیزیکی است. دسترسی به آثار هنری زمان بر است و هیچوقت آسان نیست. بازدیدکنندگان فضایی برای استراحت ندارند. گزینه‌های غذایی و امکانات سرویس بهداشتی از نظر حجم ناکافی و پایین‌تر از استاندارد‌های بین المللی هستند. تابلو‌های راهنمایی باید از اول بازطراحی شوند.» وی همچنین افزود: «ازدحام جمعیت به آسیب فضا‌های موزه افزوده است، که برخی از آنها از قبل در وضعیت بسیار بدی بودند. در برخی موارد، سقف موزه نشتی دارد، در حالی که برخی بخش‌های دیگر تغییرات دمایی قابل توجهی را تجربه می‌کنند که حفظ آثار هنری را به خطر می‌اندازند».

این یادداشت محدودیت‌های بودجه‌ای کنونی دولت فرانسه را تأیید می‌کند، اما استدلال می‌کند که موزه نیاز به تعمیرات اساسی دارد که احتمالاً پرهزینه و از نظر فنی پیچیده باشند. حتی یکی از جدیدترین افزوده‌های موزه، یک هرم شیشه‌ای طراحی شده توسط معمار چینی-آمریکایی، ایئو مینگ پی، که در سال ۱۹۸۹ افتتاح شد و توسط رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، برای یک شام دولتی همزمان با آغاز المپیک پاریس در ماه ژوئیه، مورد استفاده قرار گرفت. نیز دچار مشکلات زیادی شده است! دِ کار در ادامه نوشت: «در روز‌های بسیار گرم، سقف شیشه‌ای جلوه‌ای گلخانه‌ای ایجاد می‌کند و این فضا را برای عموم مردمی که از این بخش عبور می‌کنند و عواملی که در آنجا کار می‌کنند بسیار نامناسب می‌سازد.»

موزه لوور در خطر است! / ترجمه

این یادداشت همچنین بر نیاز به ارزیابی مجدد نحوه ارائه محبوب‌ترین جاذبه موزه لوور، مونالیزای لئوناردو داوینچی، تاکید کرد. سال گذشته دِ کار گفت که اکثریت قریب به اتفاق بازدیدکنندگان موزه، حدود ۲۰۰۰۰ نفر در روز، جمعیت بزرگی را تشکیل می‌دهند که تنها می‌توانند نگاهی اجمالی به این نقاشی داشته باشند. در آن زمان، او حدس زد که این اثر هنری می‌تواند اتاقی مخصوص به خود داشته باشد، به این امید که بتواند دید بهتری از لبخند مرموز مونالیزا به جمعیت در حال حرکت بدهد. دِ کار در سال ۲۰۲۱ رئیس این موسسه شد. او در کنار حرکت برای اعمال محدودیت روزانه برای بازدیدکنندگان و افزایش ساعات کار، درباره رسیدن موزه به نقطه اشباع صحبت کرده است.

این یادداشت فاش شده، موزه لوور را به فهرست نقاط اشباع در سراسر قاره اضافه می‌کند، زیرا مقامات سراسر اروپا با اثرات توریسم بیش از حد دست و پنجه نرم می‌کنند. در ماه دسامبر، مقامات رم گفتند که بازدیدکنندگان از فواره تروی به ۴۰۰ نفر در یک زمان محدود می‌شوند و مقامات یونان سیستمی را برای کاهش ازدحام برای آکروپولیس پیاده‌سازی کرده‌اند که بازتاب استراتژی در حال حاضر در ساگرادا فامیلیا بارسلون است. در ونیز، که مدت‌ها نماد غالب گردشگری بیش از حد قاره بود، مقامات محلی هزینه ورودی برای بازدیدکنندگان را افزایش داده‌اند. حتی پیش از این نیز موزه لوور زنگ خطر خود را در مورد انبوه بازدیدکنندگان خود به صدا در آورده بود. در سال ۲۰۱۹، پس از بازدید بیش از ۱۰ میلیون نفر در سال قبل، کارکنان موزه دست به اعتصاب کوتاهی زدند و استدلال کردند که تعداد کارکنان دیگر برای مقابله با جمعیت کافی نیست. اتحادیه همبستگان سود فرهنگ در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «لوور در حال خفه شدن است. در حالی بازدیدکنندگان از سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته‌اند، موزه رشد نکرده است ... وضعیت غیرقابل تحمل است.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا